Hoogwerker 653

De basis voor het model van de hoogwerker is een oud model van Wiking. Dit model is lang geleden uitgebracht in o.a. de versie van een bakwagen van de Deutsche Post.
Als eerste wordt het model ontdaan van de bak. Deze kan in de rommelbak. Zoals gebruikelijk voor de modellen van de tijd waarin dit model werd uitgebracht zit de bak vastgelijmd. Gelukkig niet heel erg vast, dus na enig machtsvertoon breekt de lijmverbinding los en houden we een chassis met cabine over.
De asafstand van het model komt niet overeen met die van de hoogwerker. Deze is te kort. Het chassis moet dus verlengd worden. Met de welbekende Roco zaag wordt het chasis in twee delen gezaagd en met een stuk kunststof strip op de juiste asafstand gebracht.
Nadat het chassis verstevigd is met nog meet kunststof strips kan begonnen worden met de achteropbouw. De cabine is intussen wel leeggehaald. De exacte maten van de achteropbouw zijn niet te achterhalen, dus deze moeten afgeleid worden van foto's en verder gegokt worden. De indeling van de zijwanden van de achteropbouw is links en rechts verschillend. Links zitten 2 rolluiken.
Rechts zijn het er 4.
Achter de openingen van de rolluiken komen stukjes kunststof met een soort van plankenmotief. De acheropbouw wordt op de juiste breedte gemaakt en op de juiste hoogte gezet.
Hierna kan ook de lengte van het chassis worden bepaald waarna het deel dat uitsteekt afgezaagd kan worden.
De stempels zijn van een ander soort als bij de huidige type hoogwerkers. Deze stempels zitten onde een hoek van ca 45 graden en zijn voorzien van grote stempelplaten. De kokers waarin de stempels komen zijn gemaakt van 4 stukjes strip, die haaks op elkaar zijn gelijmd. Als deze kokers op hun plaats zitten kan de achteropbouw aan de bovenzijde dicht worden gemaakt. Achterop is de plaats gemarkeerd waar de bok van het hoogwerkergedeelte moet komen.
Van de achterzijde gezien zijn de stempels goed te zien. Ook de constructie tussen de stempels is het bekijken waard.

Omdat het tocht een vitrine model wordt heb ik de stempels verder niet werkend gemaakt. Intussen is mijn mening hierover veranderd. Dit moet dus nog aangepast gaan worden, met wel uitschuifbare stempels. Als de hoogwerker zelf wel omhoog kan, moeten de stempels ook uitgeschoven kunnen worden.

De basis van de bok voor het hoogwerker deel is ook weer gissen naar de juiste maten. Er zijn geen tekeningen en detailfoto's kunnen niet meer gemaakt worden. Gelukkig bezit ik een groot aantal foto's waarop de hoogwerker in actie is te zien. Daarvan is de constructie van bepaalde delen wel af te leiden.
De draaikrans onder de bok komt van een autoladder uit de rommeldoos. De bok draait om een as van 3,2 mm die op haar beurt waar draait in een andere ronde stukje staaf.
Dan is het de beurt aan boom 1 om gebouwd te worden. 4 stukje strip worden haaks op elkaar gelijmd en in de juiste vorm gesneden. Aan de onderzijde komt de cilinder die de boom omhoog drukt. De cilinders, de tweede komt aan de andere kant van de boom, om boom 2 te bedienen,  komen van een haakarmchassis.
Gemonteerd ziet het er zo uit.
En zo als de boom plat ligt. Ook hier is de lengte weer een gok en afgeleid van foto's.
Maar dan boom 2. de boom maken is 1, maar hoe werkte dat bij de hoogwerker. Hoe ging dat ding omhoog. De vele foto's werden bestudeerd en uiteindelijk heb ik van stukjes strip een proefmodel gemaakt om uit te proberen of het ook werkt zoals ik dacht dat men het gebouwd had en ja hoor het werkt. Boom 2 zit haaks verbonden met een ander vast deel dat scharniert aan de onderzijde van boom 1. aan de bovenzijde van dit haakse deel zit een hefboom die verbonden is aan een 2e hefboom die op haar beurt weer vast zit aan de onderzijde van boom 1. Aan het punt waar de beide hefbomen samen komen komt de cilinder om de boom te bedienen.
Als de bomen ingepakt zijn ziet het er zo uit.
Afijn nu in model. Boom 2 is snel gemaakt en het punt waar deze aan boom 1 vast zit is ook redelijk snel gemaakt.
Alis dit best wel een speciale constructie.
Na enige tijd passen en meten, snijden, boren, vijlen lijmen, los halen, passen en opnieuw maken is het gelukt om boom 2 met behulp van de juiste constuctie aan boom 1 vast te maken.
En het werkt!!! Geweldig.
De constructie nog even in detail. De uitstekende staafjes worden uiteraard nog afgesneden.
EN na boom 2 volgt boom 3. Dit is de korte boom waar de korf aan moet komen. Deze boom is van eenstukje vierkant staaf gemaakt. de cilinder om het boom beweegbaar te maken is afkomstig van een hoogwerkermodel uit de rommelbak, die zijn hoogwerker boom eerder had gedoneerd aan de Mercedes Benz hoogwerker 653.
Van achteren gezien het er zo uit. In de cabine zijn extra raamopeningen gemaakt die bij het grote voorbeeld aanwezig zijn, maar bij het model ontbraken.
Even wat verder ingezoomd op boom 3. Nu nog even uitzoeken hoe de korf er aan komt en hoe deze beweegbaar was bij het grote voorbeeld.
Aan boom 3 komt de korf. Deze korf was, ten opzichte va de huidige korven van hoogwerkers, klein. Aangezien er weinig foto's beschikbaar waren waar de details en de maten uit te herleiden waren, werd er weer het één en ander gegokt.
Een blik vanaf de onderzijde.
De zijde waarmee de korf aan boom 3 komt.
De korf gemonteerd aan boom 3.
De korf die ik in eerste instantie gemaakt had, bleek veel te klein te zijn. Deze verdween in de prullenbak, waarna werd begonnen aan een nieuw, groter exemplaar. Mede dank zij foto's van (oud) collega's had ik nu een beter beeld hoe onder andere de constructie onder de vloer van de korf eruit zag.
En dit is het resultaat na een avondje knutselen.
Van de achterzijde gezien.
En gemonteerd aan boom 3.
De hoogwerker geheel uitgepakt op de knutseltafel langs de Rijn.
Ook de stempels zijn nieuw gemaakt en kunnen nu wel uitgeschoven worden.
Nogmaals een beeld van de uitgepakte hoogwerker op de tafel aan de Rijn.
Het model is klaar en kan geschilderd gaan worden. Als eerste is er een primer laag aangebracht. Gewoon uit een spuitbus van de Action.
Daarna is de witte band geschilderd en is de hoogwerker arm geschilderd. Als de witte band droog is kan deze afgeplakt worden, waarna de rode verf aan de beurt is.
Hier het model na de eerste schilderronde.
Nadat ook de details zijn geschilderd is dit het resultaat.
En vanaf de andere kant gezien.
Dan kunnen de decals aangebracht worden.
En gezien vanaf de andere zijde.
En zo heb ik in de loop der jaren alle drie de hoogwerkers van de Dordtse brandweer in model gemaakt.