Kraanwagen
De K17, een Federal truck. | |
Een model van een Federal truck is er helaas niet in 1:87. In mijn ogen het meest gelijkend is deze Peterbildt van Brekina. Deze zal dus verbouwd gaan worden tot kraanwagen. | |
Als eerste wordt het model gedemonteerd waarna de gaten die we niet meer gebruiken gaan dichten met plamuur. | |
Nadat de plamuur droog is wordt er geschuurd. Wel voorzichtig wat de klinknagels mogen niet verdwijnen. Hierna wordt een eerste laag rode verf aangebracht. | |
De eerste laag was nog niet dekkend, dus is er een tweede keer rode verf aangebracht. Nu dekt het wel mooi. | |
De cabine is
weer even op het chassis geplaatst om te meten ( lees in te schatten) in
hoeverre het chassis ingekort moet worden. Het nadeel van het 'nabouwen' van dit soort modellen is dat het origineel er niet meer is, dus dingen opmeten en goed documenteren en fotograferen zit er niet meer in. Het is dus meer aan de hand van foto's gokken hoe groot het moet worden. |
|
Gegokt dus. Nou ik heb gegokt dat het chassis ongeveer zo lang moet worden. | |
Over de achterwielen komen plaaten kunststof met een tranenplaat motief. Om deze platen te kunnen monteren is het chassis met een stripje van 1x1 mm opgehoogd. zodat de banden niet tegen de platen aan komen. | |
De 'spatborden'van tranenplaat lopen aan de achterzijde schuin naar beneden. | |
Dan wordt het tijd de kraanconstructie te gaan maken. Ik had werkelijk geen flauw idee hoe die in elkaar zat, maar gelukkig vond in oude documenten van de brandweer wat voor type kraan het is nl een Garwood kraaninstallatie. Met dit gegeven kon er op internet gezocht worden naar afbeeldingen van dergelijke kraaninstallaties. Er kwamen zelfs 3D tekeningen voorbij. | |
Zodoende kon er tocht een redelijk beeld gevormd worden van de kraaninstalatie op het voertuig. Er zullenin detail best afwijkingen zijn, maar het lijkt er in grote lijnen wel op. | |
De 'toren' achter de cabine is gemaakt van verschillende stripje, hoekprofielen en stukjes kunststof plaat. | |
Ook de beide brandstoftanks zijn nieu gemaakt. | |
Na de 'toren' constructie zijn de steunpoten, die schuin naar beneden naar de stempelpoten lopen gemaakt. Deze stempelpoten hangen schuin voor de brandstoftanks. Erboven is een ruimte om stempelplaten in op te bergen. | |
Even een blik vanaf de andere zijde. | |
Ook de kraanarm is op de gok gemaakt aan de hand van gevonden foto's en bestaat uit 2 u-profielen die met korte stripjes op afstand aan elkaar zijn gelijmd. Het ding op de voorgrond is de constructie waar de kraan op kan draaien. Dit deel zit achter de 'toren'. | |
In de kraanarm is een uitschuifbaar deel gemaakt. Geen idee of dit origineel ook zo was. Hierin spreken de foto's elkaar tegen. Onder de kraan is een kast gemaakt waarin de hijsstroppen en sluitingen opgeborgen waren. | |
Nog even een blik van de achterzijde. Hierop is de kraanconstructie aardig te zien. De kraanarm wordt ondersteund door 2 schuinstaande poten die, zoals ik heb begrepen ook weer als stempel kunnen dienen als de kraan alleen als vaste hijskraan gebruikt wordt. Ook is er aan de achterzijde een balk gemaakt waar de achterlichten op gemonteerd zitten. | |
Het model is nu zover klaat dat alles op kleur gebracht kan worden. De cabine is overigens weer bewerkt. Hier zaten heel veel imitatie klinknagels op die bij het echte model niet aanwezig waren. Deze zijn er dus afgevijld en geschuurd. Verder zijn er hier en daar wat gaten gedicht met plamuur. | |
De kraanarm is geel geworden en de kastopbouw onder deze kraan van van hout met een, zover is kan zien metalen dak. | |
Dan moeten er nog deatils aangebracht worden zoals de zwarte schrikstrepen op de bumper, spiegels, zwaailampen en een schijnwerper. | |
Deze details moeten nog wel geschilderd worden. Verder moeten er ook nog een soort van draadjes aangebracht worden tussen de katrollen om de hijsconstructie met staalkabels te imiteren., Bijna klaar dus. |