De bouw van haakarmvoertuig 18-6683

Aan de bouw van dit model is een lange speurtocht vooraf gegaan. De grote modelautofabrikanten brengen dan wel mooie Volvo vrachtwagenmodellen uit, maar geen ervan heeft een Volvo met het juiste cabine type FE in het assortiment. Het chassis wel, dat is als bouwset te koop bij Herpa
Na lang zoeken werd een model gevonden van een cabine die er het meest op lijkt. Dit model wordt verkocht door Algaeu Modellbau en van een Volvo FL28.
Een eerste passing van chassis en cabine ziet er veelbelovend uit
Het chassis moet, zoals gewoonlijk, wel op de juiste lengtemaat gebracht worden.
De juiste maat wordt bepaald door de hart op hart afstand van de vooras en de voorste achteras. Deze werd voor mij opgemeten en bedraagt 4,55 meter. Omgerekend naar 1:87 is dat 52,3 mm
Met behulp van stukjes strip wordt het ingekorte chassis op de juiste lengte gebracht
Even goed kijken, jahoor, 52,3 mm
Als de lijm droog is kan er een eerste passing plaats vinden van de kraan die achter de cabine komt (ook van Herpa) en het haakarmchassis uit de rommelkist.
De kraan is eigenlijk iets te groot. Deze heeft 4 uitschuifdelen en de kran van het voorbeeld 3, maar dat laten we maar zo.
De steunpoten voor de kraan staan bij het voorbeeld in de rustpositie naar boven gedraaid. In model is dit makkelijk te realiseren door ze gewoon uit de houders te trekken en om te draaien.
De brandstoftank is bij het voertuig een heel eind ingekort. De kleine tank ernaast is voor de Adblue
Aan de andere kant zit een tank voor de hydrauliekolie met ernaast de accubak en eronder de luchtcilinders
Tussen de cabine en de accubak zit iets waarvan ik niet weet waar het voor is, maar in model moet het wel gemaakt worden. Er staat Volvo op, net als bij het model
Even een foto van de gehele zijkant.
Tussen de tanks aan weerszijden en de spatborden van de achterassen zitten kasten waarin onderandere hijsbanden en de paardenbroek in opgeborgen kunnen worden. Deze heb ik gemaakt van kunststof strips
De brandstoftank is nog voorzien van banden om het geheel stevig te houden en een vuldop. Ook de beveiliging voor fietsers is aangebracht.
aan de achterzijde moet ook het e.e.a. nagebouwd worden.
Qua bouw is het model nu wel klaar en kan dus op kleur gebracht worden.
Eerst de cabine in de rode verf.
Daarna het chassis en de onderzijde van de cabine in de zwarte verf.

Zo, de wielen zitten er weer onder. Dat smoelt al een stuk beter. De raamranden en het interieur zijn matzwart geschilderd en de kraan zijdemat zwart.
De achterkant is wel een somber geheel zo in die zwarte kleur.
Een klein beetje meer kleur komt er in door de haak en de rollen van het haakarmchassis geel te verven.
De caabine is zover gereed dat er decals met de bekende striping op aangebracht kunnen worden.
Als de decals droog zijn wordt de cabine nog voorzien van een laagje banke lak waarna het kunststof deel dat de ramen moet voorstellen in de cabine aangebracht worden. Ook heeft het model een stuurwiel gekregen. De cabine is nu vastgelijmd.
Als puntjes op de i, ofwel zwaailampen op het dak, worden de blauwe lampen en de oranje zwaailamp achter de cabine aangebracht en wordt het voertuig voorzien van de juiste kentekenplaat. Het voertuig is nu gereed om de vitrine in te gaan.