De bouw van de 18-253

Het model van de hoogwerker is gebaseerd op een model van een autoladder van Wiking. Gelukkig had ik tekeningen van het voorbeeld, zodat veel maten opgemeten en omgerekend konden worden.
In tegenstelling tot de oude modellen van Winking zitten de huidige modellen niet meer gelijmd maar in elkaar geklikt. Demonteren is dus, als je de juiste klikverbindingen weet te vinden, een fluitje van een cent. Van het model blijven alleen het chassis met de assen en de cabine bewaard voor het model. De achteropbouw met het ladderpakket kan in de rommelbak.
In de achterwand van de cabine van het voorbeeld zitten 3 ramen. Deze moeten bij het model nog aangebracht worden. Met een boortje worden in de hoeken gaatje geboord, daarna kunnen met een mesje de ramen verder uitgesneden worden.
Om de ramen mooi vlak e aaks te krijgen worden deze met een vijl op de juitje maat gevijld.
Het chassis van het model is te laag om de achteropbouw van de hoogwerker rechtstreeks op te monteren. O wel de juiste hoogte te krijgen wordt een een hulpchassis van kunststof strips gemaakt.
Dan worden de stempels gemaakt. Je zou deze van het Wiking model kunnen gebruiken, maar omdat ook de stempels er uit moeten zien als bij het voorbeeld maak ik ze zelf. De stempels bestaan uit vier delen. De koker (1) waarin de stempel zijwaarts uitschuift. Deze worden gemaakt van strips van 0,25 of 0,5 mm dik. 2. De koker die wordt 0,25 mm hoger gemaakt dan het uitschuifbare deel (2) dat er in komt. Door een stripje in de koker te lijmen aan de voorzijde en op het uitschuifbare deel aan de achter zijde kan de stempel niet te ver uitschuiven. Het verticale deel (3) bestaat uit een vierkant staafje dat haaks op het horizontaal uitschuifbare deel komt. In dit verticale deel wordt een gaatje geboord in de lengte van het staafje. Hierin komt de uiteindelijk stempel (4) waarmee het voertuig gestabiliseerd wordt.
De achteropbouw, waar straks het hoogwerker deel op komt wordt gemaakt van kunststof plaat met tranenplaat imitatie voor de bovenzijde en gewoon plaat van 0,5 mm dik voor de achterzijde en de zijwanden. In de tranenplaat worden de uitsparingen gemaakt voor de stempels. Deze stempels zitten versprongen van elkaar. In de rijrichting gezien zitten de stempels aan de rechter zijde voor de stempels aan de linker zijde.
Op deze foto is de achteropbouw, met de gemonteerde stempels te zien. De zijwanden zijn in de maak.
Niet helemaal scherp op de foto, maar het voertuig begint vorm te krijgen. De rolluiken an de zijkant zijn gemaakt van plaat met planken motief.
Een blik op de achterzijde van het voertuig. De onderste klep, waar de aansluitingen voor de slangen zitten heb ik open gezet. Zo kan ik het voertuig later altijd inzetten bij een scène waarbij het voertuig aangesloten wordt op de slangen van een autospuit.
Ja, de stempels kunnen echt uitschuiven. Zelfs het trapje op op de achteropbouw te komen kan uitgeklapt worden.
Als laatst wordt de kast op de achteropbouw aan de zijde van de cabine gemaakt en gemonteerd.
Dan wordt het tijd om te beginnen aan het hoogwerker deel. De 'bok' het deel waar de hoogwerker op de achteropbouw draait bestaat uit een vierkante plaat van 1mm dik (hierin wordt een gat geboord voor de bevestiging op de achteropbouw.) en 2 zijwangen die schuin opopen naar achteren en waar de bevestiging van de hoogwerker boom aan komt. Het heffen gaat met cilinders die in dit geval van kunststof staafjes zijn gemaakt. De boom zelf is net als de stempelkokers gemaakt van stroken kunststof die haaks op elkaar gelijmd worden en uiteindelijk een koker vormen.
De onderboom bestaat uit drie van deze kokers die dus ten opzichte van elkaar steed een stukje smaller worden gemaakt zodat ze in elkaar passen. Ook hier voormen kleine stripjes dat de bomen uit elkaar kunnen schuiven. Aan de kop van de bomen zitten platen die nagemaakt worden naar het grote voorbeeld. Deze stukjes kunststof voorkomen ook weer dat de bomen te ver in kunnen schuiven. Als je het goed gemaakt hebt kunnen de bomen nu in en uitschuiven zonder uit elkaar te vallen.
De draaikrans op de achteropbouw bestaat deels uit een metalen ring en een kunststof deel. Deze zijn afkomstig van de draaikrans van de autoladder.
De onderboom met de draaikrans worden in elkaar gezet. De stoel op de bok van de hoogwerker is eveneens afkomstig van het donorvoertuig
Boom 2 is op dezelfde manier gemaakt als de onderboom. De dunste van de delen van deze boom is een massief stukje vierkant staaf. De plaatjes in allerlei vormen zijn gemaakt naar voorbeeld van het voertuig in 1:1.
Het geheel wordt in elkaar gezet zonder de draaiende delen vast te lijmen.
Even een detailopname van de constructie om boom 2 te kunnen laten bewegen ten opzichte van boom 1.
Dan wordt het tijd om de korf te gaan bouwen. Met behulp van kunststof plaatjes, stripjes en staafjes wordt de korf gebouwd.
Na veel gepriegel is dit het resultaat.
Ook de details aan de korf worden gemaakt, zoals het uitklap bordes aan de voorzijde, het waterkanon (gemaakt van een stukje koperdraad)...
... de bedienkast voor het bedienen van de hoogwerker en de kast met electronica aan de achterzijde.
Zo moet het er straks uit komen te zien. De korf past er in ieder geval onder.
Aan boom 2 komt nog boom 3. Hieraan komt uiteindelijk de korf te hangen.
Ook boom 3 bestaat weer uit allerlei kleine ondeelen die stuk voor stuk gemaakt worden van stukjes kunststof. Voorzichtig snijden, boren en vijlen levert het hiernaast afgebeelde resultaat.
En zo wordt het dan in elkaar gezet.
De korf kan bewegen ten opzichte van de boom maar kan ook draaien aan dezelfde boom.
Het model nadert nu haar voltooiing en kan geschilderd gaan worden.
Maar niet voordat er een foto is van het model in uitgepakte toestand, dus stempels uit, boom omhoog en uitgeschoven.
De verfkwast is ter hand genomen. (Spuiten heeft weinig zin met zulke kleine te schilderen oppervlaktes). De laatste details worden gemaakt, zoals de Sinnieram, het rek met ademluchtflessen en de brancarddrager.

Aan de zijkant van de bomen komt de blusleiding. Deze is gemaakt van messingbuis. Deze moet ook wel net als de boom in en uitelkaar knnen schuiven. De zwarte verbindingsstukken zijn gemaakt van de isolatie van draar waar de koperen draad uitgehaald is. Dit wordt bevestigd met secondenlijm

Aan de zijkant van de bok moet het bordes met de bedienplaats nog gemaakt worden. Van messingdraad wordt het hekwerk gemaakt. Ook de beugels naast de trapjes om de opbouw te beklimmen zijn van messingdraad gemaakt.
Jan de Brandwacht staat al klaar in de korf.
Als laatste wordt het voertuig bestickerd en van het juiste roepnummer voorzien.
Uiteraard is ook de achterzijde bestickerd.
De stickers op de boom zijn zelf gemaakt.
Dan als laatste nog wat foto's van het voertuig van enkele zijdes.