De bouw van de TS 201 en 202

Als basis voor de autospuiten gebruik ik het model van Rietze. De cabine van dit model komt naar mijn idee beter overeen met het voorbeeld dan het Herpa model.
Het model wordt ontdaan van de achteropbouw. Deze kan in de rommelbak. De rest van het model wordt geheel gedemonteerd.
Als eerste wordt het chassis op maat gemaakt. De asafstand moet iets, ik dacht 3 mm, ingekort worden. Je kan er voor kiezen dit zo te laten, maar dan moet je gaan rommelen met de lengte van de achteropbouw.
Terwijl het ingekorte chassis ligt te drogen kan de cabine aangepakt worden. Het model heeft een vlak dak. Het voorbeeld heeft dat niet, daarmoeten we dus wat aan gaan doen. Bij de vorige modellen heb ik het dat opgehoogd met kunststof plaatjes en zo de vorm in het dak gemaakt van het voorbeeld. Deze keer heb ik het anders gedaan.
Bij het goed bestuderen van de foto's van het voorbeeld bleek de plaats van de zwaailampen lager te zitten dan ik waar ik ze bij de vorige modellen had geplaatst. Dit kon beter. De plek van de zwaailampen werd heel voorzichtig uitgesneden uit het cabinedak en daarna dichtgemaakt met een plaatje. De rest van het dak werd ook met plaatjes kunststof in de juiste vorm gebracht.
De cabine kunnen u even drogen. De achteropbouw kan gebouwd gaan worden. Deze heb ik gebouwd van kunststof plaat met een planken of ribbel motief. Althans de zijkanten. Hierop worden dunnen strips gelijmd om zo de comtouren van de kasten weer te geven. De kopse kant en de achterkant zijn van gladde plaat waarbij in de achterzijde het pompluik is uitgesneden
Het dak is gemaakt van een plaat met tranenplaatmotief
Om een stevig geheel te krijgen heb ik aan de binnenzijde 2 platen gemaakt ter hoogete van de scheiding van de luiken in de zijwanden. De onderzijde is dichtgemaakt met kleine plaatjes. Het chassis past er mooi in.
Om te kijken of alles klopt is de cabine weer tijdelijk op het chassis geplaatst en wordt de zelfbouw achteropbouw er achter gezet. Als het goed is is de hoogte van de achteropbouw net een fractie lager dan het dak van de cabine.
Dan kan het arbo-rek voor de slangen en ladders gemaakt worden. Dit is een prigelwerk met veel dunne, smalle strips. Zeker omdat het ook nog eens goed haaks in elkaar gezet moet worden.
Het arbo-rek moet drogen. we gaan het cabine interieur maken. Je kan er voor kiezen het te laten voor wat het is omdat het nauwelijks te zien is in de vitrine, maar ik wil ook het interieur van de cabines zo veel mogelijknabouwen zoals bij het voobeeld. Van strips worden banken, zittingen, ademluchttoestellen en de bak tussen de twee voorstoelen gemaakt. De laatste staat nog niet op de foto.
De lijm van het chassis, de cabine, achteropbouw en het arbo-rek is na een nachtje drogen wel voldoende uitgehard. Het model kan in elkaar gezet worden om een beeld te krijgen of het model overeen komt met het voorbeeld.
Nou, dat lijkt er aardig op.
De ladders die in de handel verkrijgbaar zijn zij helaas net iets te breed. Hierdoor valt het arbo-rek iets breder uit dan uiteindelijk de bedoeling is. Zelfbouwen van ladders vind ik geen optie. Dat krijg je nooit mooi.
Het model is nu zover gereed dat het naar de schilder kan.
Het cabineinterieur is geschilderd. Erg spectaculair is het niet. Een beetje bruin, een beetje aliminium, een beetje grijs en veel zwart.
Als ook de cabine, de opbouw en het arbo-rek geschilderd zijn kunnen we het geheel eens bij elkaar bekijken.
Als de verf goed droog is worden de modellen in elkaar gezet.
Nu kunnen we verder met de verdere details zoals de werklampen op de achteropbouw, de railingen, de trap achterop en de lichtmast.
Ook de rolluiken worden voorzien van handgrepen.
Aan de achterzijde komen een opstaptrede, de unit voor de achterlichten en de blauwe knipperlampen
Tijd om alles even goed te laten drogen voor ook de details geschilderd worden
Alles is nu in de juiste kleuren geschilderd. De luchthoorns voor de sirene zijn aangebracht. Bij het ene voertuig in en bij het andere voertuig onder de voorbumper.
En dan, na een avondje decals plakken zijn de voertuigen klaar voor de vitrine.
Twee op het eerste gezicht identieke voertuigen met onderling tocht wel kleine detailverschillen
Beide voertuigen van achteren gezien. Ook hier hebben de voertuigen onderling kleine detail verschillen al zijn deze op de foto's nauwelijks te zien.