De bouw van de waterongevallenwagen 18-6611
De
waterongevallen wagen is een Mercedes Benz Sprinter III van het
verlengde type. De modelautofabrikanten hebben verlengde versies
uitgebracht van de Sprinter type I, II en IV, maar niet van het type
III. Gelukkig lijke type III en IV erg veel op elkaar en kan er daarom
van een verlengd type IV en een normale type III wel een verlengde type
III gemaakt worden. De modellen die verbouwd gaan worden zijn van Busch en Herpa |
|
Het liefst had ik van beide modellen een wit exemplaar gehad, maar die waren niet voorradig. Dan maar een donkerblauwe,,,, | |
Met een beetje passen en meten kan je bij deze bussen een hele mooie snijlijn krijgen die als de helften weer in elkaar staan het minst opvallen | |
Van de twee overgebleven helften kan je ook weer een korte versie type IV bouwen, maar dat is voor later | |
Zo de verlengde bus type III is een feit e ziet er zo op het eerste gezicht al aardig uit. | |
Ook aan de bovenzijde lijkt het allemaal mooi te passen. | |
De naden worden met plamuur van binnenuit dicht gesmeerd zodat er aan de buitenzijde zo min mogelijk gescuurd moet worden | |
Ook het interieur moet aangepast worden, want de cabine van type IV past niet in type III | |
Ik dacht, als ik nou het blauwe deel alvast een keer rood schilder voor ik het witte deel schilder dan is het kleurverschil het minst. Dat ging het dus niet worden. Dus werd het geheel in de remolie gelegd om de verf weer te verwijderen. | |
Dan eerst maar in de primer spuiten. | |
en dan alsnog
rood verven maar dan de gehele bus. Dat dekt het beste. |
|
We gaan verder met het interieur van de waterongevallenwagen. Als eerste is er een schot geplaatst tussen de ruimte waar de duikers zitten en de achterzjde van het voertuig. Ook achter de voorstoelen komt een halfhoog schot. De duikers zitten op 2 eenvoudige zittingen tegen de tussenwand. | |
Even passen of het binnnen de contouren van de bus valt. | |
Het past dus kunnen we verder met het interieur detailleren. Boven de zittingen hangen we 2 duikflessen. Helaas lukt het niet de jackets, die de duikers aantrekken en waar de duiktoestellen aan zitten na te bootsen. Ik laat het zo, de bus staat straks in een vitrine en dan is er toch weinig meer van te zien, temeer omdat de ramen in de schuifdeur geblindeerd zijn. | |
Nog even een detailfoto van de zittingen met duikflessen hoofdsteunen en kratjes | |
Tegen het halfhoge schot komen 2 grote bakken voor de haspels met de communicatielijnen, 2 kleine kratjes voord e headsets en een klapzitting voor de 5e man in de waterongevallenwagen. | |
Ook hiervan is een detailfoto gemaakt | |
Dan komen de verfpotjes weer in beeld en kan alles op kleurgebracht worden. We beginnen met de vloer en wanden in een grijs/bruine kleur, daarna volgen de opstaptreden en de zittingen in zwart. | |
Ook de
tussenwand is grijs/bruin en de klapzitting is zwart geschilderd. |
|
De duikflessen worden wit en de bak erboven wordt rood geschilderd. De jackets die aan de duikflessen zit heb ik niet nagemaakt. Dat ging mij net iets te ver voor een vitrinemodel | |
Ook de bakken
tegen het cabineschot worden op kleur gebracht en de gele grijpstangen
zijn aangebracht. Hierna is het interieur voor mij voldoende genoeg nagebootst |
|
De buitenzijde
van de waterongevallenwagen wordt ven de juiste striping voorzien. Als deze decals goed droog zijn komt er een laagje balnke lak overheen om te voorkomen dat de decals beschadigen |
|
Dan kan het model verder in elkaar gezet worden. Grille er in, koplammpen en stootstrips aan de zijkant gemonteerd. Een eerste proefexemplaar van de flitbalk op het dak is gemaakt, maar deze voldeed niet. | |
Uiteindelijk is er een ander exemplaat gemaakt ven een Fleischmann doosje, zijn de rondomverlichtingsunits aangebrancht en is er een zwaailicht achterop gemonteerd. Nadat ook de kentekenplaten zijn opgeplakt kan het model de vitrine in. |