AL 18-6651

De bouw

Aan de basis van dit voertuig staat een mooie autoladder van Rietze.
Hier moet echter wel het e.e.a. aan verbouwd worden.
Allereerst wordt het model geheel gedemonteerd.
Ook hier werd, om de door Rietze aangebrachte stripingte verwijderen, de cabine in de remolie gehangen.
Helaas gebruikt Rietze een ander soort kunststof dan b.v. Wiking waardoor het kunststof erg week werd. Na het schoonmaken bleken er wat details op de cabine vervaagd te zijn.
Ook waren er diverse butsen ontstaan. Na een eerste schilderbeurt werd dit nog duidelijker.
Een behandeling met wat plamuur en daarna schuren en schilderen verbeterde het resultaat wel iets maar te weinig naar mijn zin.
Gelukkig verkoopt Herpa dezelfde cabines in bouwsets van 2 per doosje. Deze zijn besteld en zullen de Rietze cabine gaan vervangen.
Het doorsje met de cabines is binnen dus we kunnen weer verder. De caabine blijkt perfect op het Rietze onderstel te passen wat ook wel hoort als je allebei hetzelfde model maakt.
Als eerste wordt de cabine brandweerrood geschilderd.
Als deze toch nog los is kan ook gelijk de striping aangebracht worden. Dan smoelt het ook gelijk wat beter.
Een proefpassing met het ladderpakket laat zijn wat het gaat worden.
De achteropbouw kunnen we op een paar delen na niet gebruiken. De bruikbare delen worden losgesenden. Eém daarvan is het uitstekende deel van de laddersteun. Het onderste deel zit vastgegoten aan de kast. Dat maken we nieuw van Evergreenstrips.
Het model wordt verder helemaal uit elkaar gehaald en een tweede autoladder van Rietze levert de nodige onderdelen om de ladder het ZHZ uiterlijk te geven.
De ladder van het ladderpakket is in model voorzien van een bekelding ter hoogte van de bok en draaikrans. Het ZHZ model heeft dit niet dus kunnen we deze van het model verwijderen.
Na het verwijderen hoopte ik een open ladderpakket aan te treffen. Dat viel even tegen. De bekleding erop laten was geen optie, dus moest de ladder open gewerkt worden.
Na een uurtje heel voorzichtig snijden en vijlen waren de beide zijden van de buitenste ladder opengewerkt.
Dit lijk al meer op de ladder die we na willen bouwen.
Ook aan de andere kant is het na voorzichting snijden en vijlen gelukt.
Het volgende project is het chassis aanpassen. Dit moet van een twee-asser naar een drie-asser omgebouwd gaan worden. Gelukkig had is van de brandweer een goede tekening met maten er op gekregen zodat de juiste hart op hart maten van de assen uitgerekend kon worden.
Met behulp van het donorchassis van de tweede autoladder kon na veel snijden, meten en vijlen het chassis gemaakt worden en hadden we een dria-assig chassis.
De basis is gereed.
Even kijken hoe het er uit ziet als we het ladderpakket op haar plaats zetten.
Niet slecht al zeg ik het zelf.
O ja, dit is wat er overgebeleven is van de hele achteropbouw. De draaikrans van het ladderpakket met de bevestiging op het chassis en de achterzijde met laddertjes aan de zijkanten.
Met behulp van de tekeningen zijn de beide zijkanten van de achteropbouw opnieuw vorm gegeven. Exact volgens de maten van de tekening. Diverse onderdelen zijn nieuw gebouwd en delen zijn gebruikt van de donor autoladder.
Zo ook aan de andere zijde van de achteropbouw.
Aan de achterzijde dacht ik een makkie te hebben. Die kon ik zo gebruiken van het Riteze model dacht ik. Niet dus. Het Rietze model had veel rondere vormen dan het ZHZ model. Dat werd dus zelf een nieuwe achterzijde maken met gebruik maken van delen van het Rietze model.
Als laatste zelfbouwdeel moet er nog een nieuwe kast achter de cabine gebouwd worden.
De bestaande kast stond te ver naar achteren. Van Evergreen plaat, Tranenplaat van GM&S en diverse stripjes is een nieuwe kast gebouwd.
Terwijl de lijm van de kast achter de cabine uithard wordt de achterkant van het voertuig verder aangepast en gedetailleerd.
Het begint al aardig op het voorbeeld te lijken.
De kast achter de cabine is gereed.
De achteropbouw haaft aan deze zijde een trapje in de zijkant.
Dat is aan de rechter zijkant niet aanwezig. Nu het model zover klaar is kunnen we gaan schilderen.
En dan wat verfpotjes geopend te hebben en de verf eruit op het model aangebracht hebben is dit een eerste resultaat van het model in de juiste kleuren.
de afwerking van de detaillering kan beginnen. Het eind is in zicht, maar we zijn er nog lang niet.
En als je dit dan zo bekijkt lijkt het model echt al wel op haar grote voorbeeld.

De volgende stap is het geels schilderen van de bomen van het ladderpakket. Bij het model is dit alleen bij het buitenste deel van het ladderpakkeet gedaan en dan ook nog alleen aan de buitenzijde, maar in werkelijkheid zijn bij alle ladderdelen de bomen geel aan de boven- en buitenzijde.
De autoladders in ZHZ hebben een grote korfvariant waarin het waterkanon vast is gemonteerd. Hoewel de korf bij het model van de kleine variant is, wil ik tocht het waterkanon erin gemaakt hebben. Het waterkanon staat in het midden van de korf in een opening in de voorzijde. Deze opening zit er niet in bij het model en moet dus gemaakt worden. Na het aftekenen op d ekorf worden met een klein boortje gaatjes geboord in de binnenhoeken. Daarna voorzichtig de randen uitsnijden en mooi glad vijlen.
Het waterkanon wordt gebogen van een stukje elktradraad met een vaste kern. De uiteinden zijn kleine sukjes rond plastic. Hoe simpel kan het zijn.
De korf kan met het waterkanon erin nog gewoon bewegen aan de laddertop.
Van een stukje doorzichtig gietboom van een ander bouwpakket worden de lichtbalken gemaakt. Na enig vijlen en passen is dit hetgeen er op lijkt. De steunen eronder zijn weer gemaakt van kunststof stipjes en staf. De verf doet de rest.
Daarna de laatste deacls aanbrengen en de spiegels monteren. Hierna kan de cabine in de zijdematte blanke lak gespoten worden om de decals te beschermen.
Ook aan de achterzijde is de striping aangebracht. waarna ook dit deel in de blanke lak gespoten is.
Aan de rechter kant van de bok staan een aggregaat en onder een rode hoes staan 6 ademluchtflessen, de buffer voor de persoon in de korf. Dit is nagebootst door enkele kunstsstof stripjes met eroverheen een rood papiertje. Aan het uiteinde van de ladder is een rol gemonteerd waarop de slang opgerold zit die vanaf  de voorraad buffer ademlucht naar de korf.
Dan is het model klaar. Even wat statieportretfoto's
 
Achter de grote kast achter de cabine is de brancardsteun geplaatst.
Het enig dat niet helemaal correct is, is het hekje bij de bedieningsplaats op de bok.
Er ontbreken nog een paar decals, maar die zijn in de maak.