TS 18-6631 MAN Rosenbouwer.

De bouw

De basis voor het model is een al goed gelijkend model van Wiking.
Met wat kleine aanpassingen kunnen we hier een Nederlands model van maken.
Als eerste wordt het model uiteraard geheel gedemonteerd. Dat gaat bij een Wiking model soms wat lastiger omdat deze firma ook delen wel eens vast wil zetten met wat lijm, maar met een beetje geduld en voorzichtogeheid lukt het om het model te demonteren.
Het model heeft de nodige striping van de Duitse variant. Die moet er eerst af. Bij eerdere modellen deed ik dat met een glaspotlood, maar dat geeft soms ook minder mooie krassen. Dus nu wilde ik eens proberen of de oude striping er ook af ging door het model even in de remolie te hangen. Allen dat even werd iets te lang waardoor het model een vreemde witte laag over het kunststof kreeg. Deze moest er er daarna weer afkrabben, met krassen als gevolg....
Afijn na veel, voorzichtig schuren had ik weer een toonbaar model, dat voor de eerste keer in de rode verf gezet kon worden.
Nadat deze verf droog was werden de laatse oneffenheden weggeschuurd en een tweede rode laag aangebracht.
Ook de achteropbouw is gelijk meegenomen met de schilderbeurten.

Uiteindelijk blijkt ook dit model door de remolie teveel beschadigd. Er is een nieuw model besteld.
Het nieuwe model is binnen. We kunnen dus weer verder.
Dit zal de nieuwe 6631 worden. Het enigszins beschadigde model zal de 9432 worden, een autospuit van vakbekwaamheid.
Ook nu weer als eerste het hele model demonteren, alleen heb ik nu de aanwezige belettering verwijder met een glaspotlood.
Hierna zijn de modellen in een eerste rode kleur gespoten.
Na een tweede ronde van zijdematte rode verf en het terugbrengen van de details met zwarte verf kunnen de eerste decals aangebracht worden. De decals aan de voorzijde zijn erg smal en erg breekbaar, maar na een aantal pogingen is het gelukt ze op de juiste plek te krijgen.
Ook de decals aan de zijkanten worden aangebracht.
Op de achterdeuren stond een Rosenbauer logo. Dit heb ik er af geschuurd en daarna de deur, op de raampartij bovenin na, glans zwart geschilderd. Onderin zitten ook nog kleine vensters, maar die zijn in werkelijkheid, door het donkere glas nauwelijks zichtbaar, Als de verf droog is kan de decal op de deur aangebracht worden.
De zonnenkappen zijn zelfgebouwd van een stukje strip en daarover een zelfgemaakte decal. met hierop de postnaam, of de naam van de afdeling.
Hierna is het raam in de achterdeur afgeplakt met tape waarna het geheel in de zijdematte blanke lak is gespoten om de decals enigszins te beschermen.
Het voertuig zelf is nu grotendeels klaar. Alleen de dakpartij met hierop het ladderrek moet nog gemaakt worden.
Dit ladderrek wordt gemaakt van diverse strips en een plaatje kunststof . De maken zijn de afmetingen van de ladders uit de voorraadbak.
Er ligt één ladder op het rek zelf. De andere ladder ligt in een frame erboven. Ook dit frame is weer gemaakt van stripjes kunststof.
Aan de linkerzijde op het rek liggen de zuigslangen en erboven in een frame de loopplank.
In de beide frames liggen ook nog slangenbruggen. Deze zijn zelf gemaakt.
Dan kan alles op kleur gebracht worden. Aan de rechterzijde op de foto zijn de beide interieurs voor de achtercabine van de autosputien te zien. Van het model zijn 2 stoelen weggehaald en daarvoor in de plaats is een kast gemaakt.
Als de kast geschilderd is kan het interieurdeel in het voertuig geplaatst worden. Verder detailleren in zinloos omdat het door de donkere ramen niet te zien is.
De ladderrekken zijn inmiddels geschilderd en droog en kunnen gemonteerd worden.
Daarna alle atributen erin en het ladderrek is klaar.
Op de cabine is een zoeklicht geplaatst en onder de bumper zijn de luchthoorns gemonteerd (bij de linker autospuit moeten deze luchthoorns nog gemonteerd worden)
Dan is als laatste de achterzijde van het voertuig aan de beurt. Details maken en aanbrengen zoals de lampen aan de achterzijde, de richtingaanwijzers, de steun voor het opzetstuk, de aansluitingen voor de slangen en de opvulling zoals deze bij het voertuig is onder het achterste luik.
Hierna kan alles geschilderd worden.
En is het voertuig klaar (op de spiegels na)
Ook de achterzijde is mooi gedetailleerd.