AS3; Chevrolet

Na enig zoekwerk werd op internet een goed gelijkend model van de cabine van de Chevrolet autospuit gevonden bij Sylvan Scale Models. Een bedrijf in Canada. Het is met de verzondkosten erbij geen goedkoop model, maar dat moeten we er maar voor over hebben.
Zoals bij zovele modellen verdwijnen er ook bij dit model weer onderdelen in de rommelbak, al is het deze keer alleen de laadbak.
Laten we het model eerst eens een keer los in elkaar zetten.Ja het is echt de cabine van de AS3.
Bij dit model zitten de wielen niet op asjes. De achterwielen moeten vastgelijmd worden op een soort schijven. De voorwielen op een soort verticale busjes. Hierdoor kunnen de voorwielen wel enigszins gedraaid gemonteerd worden. Dat is weer eens wat anders.
Hierna is van de cabine de voorbumper verwijderd. Hier moet tenslotten de voorbouwpomp nog voor komen.
De cabine zetten we er voor de verhoudingen even los op. Daarna beginnen we met de achteropbouw. Uit de rommeldoos komen de spatborden voor de achterwielen. Hierboven wordt het eerste deel van de achteropbouw gemaakt van 0,75 mm dikke kunststof plaat.
Het eerste deel van de achteropbouw van de andere zijde bekeken.
Helaas, de gemaakte achteropbouw was niet dat wat ik voor ogen had, Die werd due weer verwijderd en er werd een nieuwe gemaakt.
De opbouw van het voorbeeld is van hout gemaakt met een soort van schrotenstructuur aan de voor en achterzijde. Dit heb ik geprobeerd na te bootsen met stukjes geribbeld plaat. De deuren in de opbouw maakte is eerst door stripjes ter grootte van de deuren op de zijkant te lijmen.
Vervolgens is de opbouw tussen de cabine en de achteras gemaakt. Let wel alle maten zijn een gissing  en geschat op basis van de foto's die ik van het model heb.
De deuren op de achterste opbouw waren niet naar mijn zijn. Veel te grof. Die zijn dus weer verwijderd en nu gemaakt van dunne stukje plaat. dat ziet er veel beter uit.
Even een foto in het avondlicht waarbij de details wat beter uitkomen.
Zoalas te zien is op deze foto is begonnen met de bouw van het deel achter de achteras.
Na het bouwen van de kasten aan de onderzijde en de banken waar met op kon zitten tijdens de rit wordt de constructie gebouwd waar de haspels van de mistblussing tussen gemonteerd zitten en het ladderrek bovenop zit.

Intussen is een deel reeds rood geschilderd.
Ook de maten van de rekken voor de zuigbuizen zijn gegokt. Deze zijn gemaakt van dunne stripjes en rond materiaal van Evergreen. De rondingen waar de buizen in liggen heb ik gemaakt door dunnen schijfjes van een buisje te snijden en deze vervolgens door midden te snijden.
Even een blik van de andere kant waarbij, als je goed kijkt de slangaansluiting achter de hoge kast te zien is.
De houten opbouw wordt in een houtkleurig bruine kleur geschilderd. Ook de wielen krijgen kleur.
De 2 rekken voor de zuigslangen wachten op een schilderbeurt.
De cabine lijkt wel op een eland met een gewei. Het is een constructie op de ladders en de zuigbuizen te dragen. Aan de achterzijde van de cabine was een scherm gemaakt waar door de brandweermannen die op de schteropbouw zaten enigszins uit de wind zaten,
Het begint er al aardig op te lijken.
De delen die zwart moeten worden zijn ook geschilderd
De cabine ramen worden gemonteerd. De achter ruit en zijruiten zijn stukjes plaat. De voorruiten zijn en de ramen van het windscherm zijn gevuld met Kristal Klear.
Na het drogen van de Kristal Klear hebben we heldere doorzichtige ramen
Het voertuig krijgt een stuurwiel
Vervolgens zijn de rekken voor de zuigbuizen geschilderd. Deze liggen nog los.
Aan de achterzijde moet nog het één en ander gemonteerd / gemaakt worden, maar eerst gaan we verder met de voorzijde.
Hier moeten de bumper en de voorbouwpomp gemaakt worden.

De voorbouwpomp. In eerste instantie wilde ik een pomp, althans iets wat er op leek, gebruiken als basis, maar dit onderdeel bleek veel te klein dus werd het zelfbouw.
Diverse maten rond staf werden in elkaar gelijmd. Een ander stuk rond werd er overheen gebogen en van weer 2 andere stukjes een verdeelstuk gemaakt voor de beide persuitlaten aan weerszijden. Een deksel op de zuiginlaat maken het geheel compleet.
Bovenop nog 3 dunne stukje die de meters moeten voorstellen en het geheel lijkt aardig op een voorbouwpomp
Gemonteerd lijkt het aardig op het voorbeeld
Dan kan de bumper gemonteerd worden. Om deze op haar plek te houden zijn er tijdelijk 2 stukjes staaf aan de buitenzijde gelijmd.
Als de lijm goed droog en uitgehard is worden deze hulpstukjes weer verwijderd.
Dan kan de verfkwast er weer bij komen en kan de rode kleur geschilderd worden.
Als de verf aan het drogen is gaan we verder met de achterzijde. Ook hier komt een pomp, de hogedrukpomp. Deze zit tussen het frame van de achteropbouw achter de 2 achterste zittingen.
Achterop het frame zitten 2 handwielen voor de afsluiters naar de HD-haspels en een meter voor de druk van de pomp.
De HD-haspels worden ook weer gemaakt van stukjes rond kunststof. De HD-slang is gemaakt van dun decoderdraad.
Uit de voorraad ladders worden 3 ladders gehaald die, nadat ze wat smaller zijn gevijld een bruine houtkleur krijgen. Ook de rekken voor de zuigslangen zijn nu helemaal rood geschilderd.
In de rekken voor de zuigslangen moeten natuurlijk wel zuigslangen komen. Ook deze maak ik van stukjes rond kunststof met aan de uiteinden een iets dikker stukje. Om de zuigslang zit touw gewikkeld om erge beschadigingen te voorkomen.
Dit maak ik door garen uit de naaidoos van de vrouw om het stukje staaf te wikkelen. Door het saafje in een draaibankje te zetten en deze met de hand rond te draaien hou ik controle over het geheel en kan ik rustig aan het draadje om de staaf wikkelen. Af en te een drupje lijm voorkomt dat het touwtje geheel afwikkeld.
En dan na heel veel geduld en voorzichtig draaien aan de draaibank zijn de zuigslangen klaar.
Uiteindelijk zijn er 4 zuigslangen gemaakt en liggen de rekken klaar om de zuigslangen in te leggen.
Intussen is ook het ladderrek verder compleet gemaakt en moet alleen nog een verfje krijgen
De deuren, kleppen en luiken aan de zijkant waren voorzien van een metalen buitenzijde. Deze moeten er bij het model wel opgeschilderd worden. Met behulp van Tamiya tape worden de delen afgeplakt.
Hierna kan de aluminiumkleurige verf voorzichting aangebracht worden.
Als dan de tape verwijderd is, is dit het resultaat.
Ik ben tevreden.
Aan de achterzijde van het voertuig worden nog een opzetstuk en verdeelstuk aangebracht.
Het rek met de zuigslangen en de ladders zijn gemonteerd.
Dan kunnen de laatste details aangebracht worden. Hier de sirene op het linker spatbord.
De voorbouwpomp wordt met verf verder gedetailleerd.
Ook aan de achterzijde worden de laatste details geschilderd, zoals de achterlichten.
En dan is het voertuig klaar.
Het model ziet er gelikt uit, al zouden de spiegel nog wel wat fijner kunnen.
De deuren in de opbouw zijn goed te zien.
Een leuk detail is de Co2 blusser die rechts achteraan het voertuig hangt.