De bouw van de autoladder 652

Dit model heb ik al eerder een keer gebouwd, maar dan in de uitvoering met de nieuwe striping. Aangezien het voertuig een groot deel van haar diensttijd in Dordrecht ook in bovengetoonde uitvoering heeft gereden wilde ik het voertuig ook in deze uitvoering in model hebben.
We beginnen weer met een Wiking model, een Iveco met Magirus ladderpakket en een cabine van Kibri.
Deze en bovenstaande foto's zijn van het eerder gebouwde model, maar de werkzijze is hetzelfde, alleen de cabine die gebruikt wordt heeft een andere kleur.
Van het oorspronkelijk Wiking model blijft weinig over. De cabine wordt zowiezo niet gebruikt en van de achteropbouw blijft ook niet veel heel getuige de vele kleine onderdelen op deze foto
We slaan een stukje over van de bouw. Daar heb ik geen foto's van gemaakt.
We pakken de draad op als de achteropbouw grotendeels in elkaar staat. Het chassis is ingekort, de zijwanden zijn deels en de achterzijde geheel nieuw gebouwd.
Ook de voetplaat, bovenzijde van de achtopbouw is geheel nieuw gemaakt van kunststof tranenplaat.
Aan de cabine moet ook e.e.a, worden aangepast. Zo had ed Dordste ladder een verlaagd caabinedak om te zorgen dat het voertuig, met het er op liggend ladderpakket, niet te hoog was voor de Krispijntunnel.
Dit moet uiteraard ook bij het model nagebouwd worden. Het dak van de cabine wordt verwijderd en vervangen door kunststof plaat.
Met kunststof blokjes wordt de cabine op de juiste hoogte gebracht. Overigens zijn de ramen achter de portieren en in de achterwand niet origineel. Deze zijn uitgesneden en gevijld. Het cabine interieur wordt voorzien van de juiste indeling.
De achterzijde van het originele voertuig klopte niet met het voorbeeld en wordt nieuw gemaakt van een stukje kunststof plaat en moet nog verder afgewerkt worden.
Wat nog miste was de voorbumper. Deze is weer afkomstig van een donormodel, waar al meer onderdelen van gebruikt zijn voor andere projecten.
Het model is nu in grote lijnen gereed.
Tijd voor de details.
Een blik op het model van de voorzijde. De blauwe zwaailampen moeten nog verwijderd worden. Deze komen vast op het cabinedak.
Naast de bakken tussen en achter de stoelen zijn ook de 2 ademluchttoestellen achter e stolen gemonteerd
De cabine is voorzien van de windgeleiders
De achterzijde van de achteropbouw heeft bedienhandels voor de stempels gekregen en de achterlichten zijn gemonteerd
Op de achteropbouw zijn handgrepen gemonteerd en rond de draaikrans is een bak gemaakt.
Even een blik hoe het er nu uit ziet.
vanaf de voorzijde
en vanaf de achterzijde

Tijd voor de verfkwast.
Om te beginnen worden de onderdelen in de primer gezet. Gewoon uit een spuitbus van de Action.
Als de grondverf droog is worden eerst de meest afwijkende onderdelen, zoals het dak en de grille rood geschilderd. Ook de witte band wordt ruim geschilderd en als dat potje toch open is schilderen we ook de spatborden en de bumper gelijk mee.
Van de achteropbouw worden het loopvlak, de rolluiken en traptreden aluminiumklueriig geschilderd en de ombouw krijgt een rode kleur.
Helaas bleek de primer van de Action niet geschikt voor Kibri cabines. Na het afplakken, schilderen en verwijderen van de tape kwamen de onderliggende verflagen mee. Er zat niets anders op dan de cabine weer verfvrij te maken.
En zonder primer opnieuw te schilderen
En na het aanbrengen van de details, het schilderen en aanbrengen van decals is dit het eindresultaat.