De bouw van de 18-6531, 18-6631 en 18-6632
|
|
|
|
|
Enige tijd
geleden zijn er op de posten in Dordrecht 3 neiuwe tankautospuiten in
gebruik genomen. Dit zijn MAN voertuigen type TGM met een Rosenbauer
opbouw van de 2e generatie voor de regio ZHZ. Voor het model ben ik enige tijd op zoek geweest naar het juiste model en kwam uiteindelijke op een cabine en chassis van Herpa. De opbouw komt van Benny's Modelle en het deel tussen de cabine en de opbouw van MMH Modellbau |
|
|
Als alle de delen van alle drie deze leveranciers samen gevoegd worden krijg je dit. Intussen lever Wiking ook het facelift model met de Rosenbauer opbouw, maar toen had ik dit al in huis. Helaas levert Wiking geen lossen onderdelen zoals zwaailampen e.d. |
|
|
Bij het opmeten van het chassis en na het raadplegen van de tekening bleek de asafstand 1,7 mm te lang te zijn. |
|
|
1,7 mm is maar heel weinig, maar je ziet het wel. |
|
|
Ook als de opbouw er op staat zie je het. Het achterwiel van het voorste model staat net iets te ver naar achteren. |
|
|
Daarom zijn de chassis ingekort en na lijmen weer verstvigd. Hier zijn er twee van de drie klaar. |
|
|
En ook nummer 3 is ingekort. |
|
|
Tussen de cabine en de opbouw zit een soort opvulstuk. Dit wordt niet bij de achteropbouw geleverd en is apart besteld. Het past net niet helemaal, maar ook dit moet toch nog aangepast worden. |
|
|
De opbouw wordt met een stripje van 1,5 mm hoog op de juiste hoogte gebracht. |
|
|
En dan is de
basis van de voertuigen klaar... Zou je zeggen, maar wat is een tankautospuit zonder opening naar de manschappencabine? Dat moet en kan anders. |
|
|
Allereerst
worden de raamopeningen in de deuren open gefreesd. Dit moet heel
voorzichtig want een 3D geprint model is erg broos. Ik weet dat er onderin de deuren ook nog ramen zitten, maar die laat is dicht en worden glanzend zwart geschilderd. |
|
|
Ook de
voorzijde van de opbouw en de achterzijde van de cabine wordt open
gemaakt zodat er straks een doorkijk is naar de manschappencabine. Wordt vervolgd. |