De bouw van de AS 4 Magirus Rundhauber

Nu het project om de AS 4 in 1:1 te redden en terug te brengen naar Dordrecht, door onwilligheid van de eigenaar, is mislukt, gaan we van het voertuig maar een model maken.

De basis is een Rundhauber van Brekina naar voorbeeld van de Feuerwehr Berlin.

Van het originele model zal weinig overblijven, zoals zal blijken uit onderstaand verslag.

Bij het bekijken van het orginele voertuig zijn veel foto's gemaakt van het voertuig waarvan we dus de maten kunnen afleiden.

Als eerste wordt het model gedemonteerd. De achteropbouw kan in de rommelbak en van de cabine worden de achterwand afgezaagd. Dit gebeurd pal achter de aachterportieren.

Bij het bestuderen van de foto's en het model blijkt het raam in het voorportier te breed en de stijl tussen het voorportier en het achterportier te smal.

Met een scherp mes worden de zijwanden losgesneden. Dit moet wel voorzichtig gebeuren omdat er weinig van de cabine overblijft en daardoor erg gevoelig wordt voor breken.
Vervolgens wordt het voorportier losgesneden en versmald. Tussen het voorportier en achterportier komt een stripje Evergreen van 2,5 mm.
Als alles goed is opgemeten, gezaagd, gelijmd en gevijld kan de nieuwe zijwand in de cabine worden gemonteerd.
Als de cabine op het chassis word geplaatst achter de motorkap ziet het er zo uit.

Het begint er op te lijken.

Tijd om te gaan bedenken hoe we de achteropbouw gaan maken. Ik heb ervoor gekozen deze te maken van Evergreenplaat van 0,75 mm dik. Aan de hand van foto's van het grote voorbeeld en 1 vaste maat (de hart op hart afstand tussen de assen) kunnen de overige maten berekend worden en uitgezet op de plaat.
Het chassis blijkt na goed opmeten 2 mm te lang te zijn en moet dus ingekort worden. Om na het inkorten voldoende stevigheid te houden zijn er aan weerszijden 2 strips gelijmd.
De beide zijkanten zijn uitgesneden en de laatste details recht en haaks gevijld. De contouren van de achterdeur en de materiaaldeur achter de cabine worden met een kraspen  ingekerfd. Nadat de zijkanten glad zijn geschuurd kunnen ze met secondenlijm aan de cabine worden gelijmd.
Om de juiste breedte te krijgen worden er enkele schotten geplaatst. In het eerste schot achterin de cabine zat een rolluik. Ook dit rolluik is in het model aangebracht.
Van achteren gezien ziet het er zo uit.
Als het model op ooghoogte bekeken wordt lijkt het al aardig overeen te komen met het grote voorbeeld.
Door de voorruit is het rolluik achterin de cabine te zien.
Met geprofileerd plaatmateriaal van Evergreen worden de rolluiken gemaakt. Ze zijn pas gemaakt in de openingen zodat ze niet te ver naar achteren vallen, maar een klein stukje verzonken zijn in de zijwand.
De bovenzijde van de achteropbouw is met een plaatje dichtgemaakt nadat ook de achterzijde is dichtgemaakt en van een rolluik is voorzien.

 

Om de ronding van het dak te maken zijn er diverse stripjes in verschillende breedte op elkaar gelijmd.
Daarna volgt de eerste laag plamuur om de juiste vorm in het dak te maken.
Geplaatst op het chassis begint het al aardig op de AS 4 te lijken.
Als de eertste plamuurlaag droog is en de achterwand in vorm is gesneden, kan er een 2e laag plamuur aangebracht worden.
Met een andere lichtval ziet het er uit als een maanlandschap.
Van de achterzijde is de toekomstige ronde vorm van het dak al enigszins te zien.
Als de plamuur droog is kan het schuurpapier ter hand genomen worden en wordt het dak in de ronde vorm geschuurd. Omdat er hier en daar nog wat oneffenheden in zitten volgt er een 3e plamuur laag.
Tussen de spatborden en de voorportieren zit aan beide zijden een gat. Dit wordt opgevuld met wat kunststof strip en er wordt een langere strip in de ronde vorm gelijmd, die straks de basis wordt van de kasten onder de deuren en boven de treeplanken.
Als de plamuur droog is, kan ook dit deel geschuurd en in de juiste vorm gevijld worden.
Het dak ziet er al aardig strak uit, maar het plamuurwerk achter de spatborden behoeft nog enige nabehandeling.

 

Na nogmaals plamuren en schuren is het resultaat bevredigend en kan er verder gegaan worden met de bouw van het voertuig.

Als eerste zijn de kasten onder de opbouw aan de beurt. Deze worden aan het chassis vastgelijmd, zodat de opbouw er nog afgehaald kan worden en er geen problemen ontstaan met het interieur van de cabine.

Ook de kasten onder de opbouw aan de rechterzijde wordne op dezelfde manier gemaakt.
Daarna is het de beurt aan de verdiepte plaat achter de achterassen waar 2 slangaansluitingen zitten. Hier is simpelweg een stukje kunststof achter de opbouw gelijmd.
Van een staafj rond van 1m dik worden per zijde 2 slangaansluitingen gemaakt.
Op de cabine en een deel van de achteropbouw zit een chromen strip. Deze is nagebootst met een stripje van 0,25x0,5 mm.
Als alles goed vast zit kan de eerste verflaag aangebracht worden. Zo worden eventuele misstanden in de opbouw beter zichtbaar en kan er nog nabehandeld worden.
Nu de opbouw klaar is voor verdere afwerking, wordt het tijd voor de details. Alleseerst worden de ladders en rails op het dak aangebracht. Naar aanleiding van de foto's zijn de staanders onder de rail op het dak bepaald en met een winkelhaak overgebracht naar de andere zijde van het dak, zodat ze recht tegenover elkaar zitten. Als de plaats van de ladders aan de achterzijde is uitgemeten, kan ook de positie van de rail op het dak bepaald worden. De buitenste poot van de ladder loopt namelijk door in de rail op het dak. Met een boortje van 0,5 mm worden de gaatjes geboord waar de steunen in komen.
Staafjes rond 0,5 mm worden op een lengte van ca 1 cm gesneden en vervolgens in de geboorde gaten gelijmd. Als de lijm droog is worden de steunen met behulp van een afstandmal (in dit geval de dikte van en stalen lineaal) afgesneden.
Van hetzelfde materiaal worden ook de dakrail en ladder poten gemaakt. Het kunststof is koud niet te buigen, daarom wordt er een schroevendraaier in een klem geplaatst en met een aansteker verwarmd. Hier op is vervolgens de kunststof staaf gebogen zodat er een mooie ronding ontstaat. Allereerst is de staaf vastgelijmd op de staanders op het dak.
Als de lijm droog is kan de kunststof staaf aan de achterzijde vastgelijmd worden. Ook de binnenste poten van de beide ladders worden op deze manier vastgelijmd.
Als de poten van de ladders vast zitten, kunnen de sporten in de ladders gelijmd worden.
Dan is het de beurt aan het dakrek met de zuigslangen en de ladder. Dit deel wordt als een los deel gemaakt. Als het gereed is en geschilderd wordt het pas vast gelijmd op het dak van de autospuit. Het eerste deel bestaat uit een ruimte waar de schuifladder in valt, met aan weerszijden 2 zuigslangen. Het rek is gemaakt van diverse soorten en maten Evergreenstrips, maar de meest gebruikte maat is rond 0,5 mm.
Van de achterzijde gezien ziet het er zo uit, waarbij opgemerkt met worden, dat de koppelingen van de zuigslangen op de foto nog kleiner gevijld moeten worden. Bovenop de zuigslangen moet nog een rek komen voor een 4e en 5e zuigslang.
Op 2 zuigslangen na, zijn dit alle onderdelen voor het ladderrek. Van links naar rechts het onderste deel van het rek, daarnaast de ladder, dan 4 zuigslangen en daarnaast 2 rekken voor 2 nog te maken zuigslangen die in het midden boven de 2 zuigslangen moet komen.
Voor de 2 rekken voor de 2 nog te maken zuigslangen gemonteerd kunnen worden, moeten de onderdelen eerst geschilderd worden. Anders kunnen sommige delen niet meer bereikt worden met de kwast.
Ook het voertuig zelf is van een 2e verflaag voorzien en voor de foto is het rek los op het dak geplaatst.
Van de achterzijde ziet het er nu zo uit.
Achter de trapjes naar het dak van de AS 4 zitten een soort rubberstroken. Dit zal wel tegen het kapot stoten van de lak geweest zijn. Bij het model is het weergegeven door de strook achter de trapjes mat zwart te schilderen.
Het model heeft zijn laatste laag rode verf gehad. De details kunnen nu aangebracht worden.
De zuigslangen uit de tijd van de AS 4 waren omwikkeld met touw. In model is dit weergegeven door garen, geeend van mijn vrouw, om de zuigbuis te wikkelen.
Het rek boven op het dak nadert zijn voltooiing. Nu de grote zuigslangen klaar zijn, kunnen ze op hun plaats gelijmd worden en kunnen de beugels voor de kleinere zuigslagen gemonteerd worden. Van dunnere stukjes staaf zijn 2 dunnere zuigbuizen gemaakt.
Nu het dakrek klaar is kunnen aan de achterzijde van het voertuig de details aangebracht worden. Een handwiel (geen idee waar het voor is), de zuiginlaat voor de pomp en een vulaansluiting voor de watertank en een trekhaak.
Van een klein staafje doorzichting kunststof is het vreemde model zwaai of flitslicht gemaakt. Met een boortje is vanaf de onderzijde een gaatje geboord tot ca 1mm van de bovenzijde. Dit gaatje is opgevuld met blauwe verf. Het deel van de blauwe lamp is darna afgeplakt en is de rest met rode verf geschilderd.
Als het zaailicht droog is kan het op de cabine gelijmd worden.

Intussen zijn op de treeplanken met kleine stukje kunststof de aluminium stootpalen aangebracht. Ook het dakrek kan vast gelijmd worden.

Het model is nu op nog wat kleine details na gereed. Tijd voor een fotorondje.

De voorzijde.

De achterzijde
De rechter zijkant
De linker zijkant
Van voren
Van achteren
Nu is de inrichting van de cabine aan de beurt. Het gegoten stuur van het originele model ziet er niet uit.
Daar wordt dus de zaak ingezet.
En met een stuur uit de rommelbak en wat stukjes kunststof wordt een nieuw dashbord gemaakt.
Tenslotte wordt het interieur in de juiste kleuren geschilderd.
Ook het houten luik achterin de cabine en het dak aan de binnenzijde worden op kleur gebracht.
Als het cabine interieur in de cabine geplaatst wordt ziet het er ineens wel heel echt uit.
Het originele raamdeel paste niet meer en moest in stukken gesneden worden. De meegegoten ruitenwissers zijn, nadat de contouren zijn afgeplakt, met een watervaste zwarte stift op kleur gebracht.
Met Cristal Clear worden daarna de raamdelen op hn plaats gelijmd.

Uit de rommeldoos komen ook de buitenspiegels en van stukjes ronde kunststof zijn en contourstokken op de voorspatborden gemaakt.

Ook van een stukje rond kunststof zijn de achterlichten gemaakt en na het schilderen en drogen op hun plaats gelijmd.
Het model is nu klaar, op het slanghaspel aan de achterzijde na, maar die is in bestelling.

Weer tijd voor een rondje dus.

De voorzijde.

Iets verder gedraaid.
Van linksachter bekeken.
Van rechtsachter
rechtsvoor
Oh ja, er moesten nog kentekenplaten op.

Nou ja, nog maar een rondje dan.

Rechtsvoor

Linksachter
Rechtsachter
Linksvoor
Bij fvc-decals.nl van Fokko van Calker zijn 3 bouwsets besteld van slangenhaspels zoals die vroeger achter op de autospuiten hingen.

Waarom 3? in de toekomst zullen er nog 2 autospuiten gebouwd worden, waar deze haspels achterop hingen.

Afijn, de bouwset komt binnen in een afsluitbaar zakje, goed verpakt in een doosje en bestaat uit een etsdeel, een stukje rond kunststof en een gegoten deel, hetgeen de opgerolde slang moet voorstellen.

Met een scherp mesje worden de onderdelen uit het frame losgesneden en met een vijltje nabewerkt.
De één kiest ervoor alles eerst te schilderen en het daarna in elkaar te lijmen. Bij mij valt het daarna geheid uit elkaar, dus ik kies ervoor om eerst de boel in elkaar te lijmen....
......en daarna te schilderen.

En zo is het slanghaspel gereed en kan achter de autospuit gehangen worden.

Nu is het model echt af. Daarom nog een kleien fotoronde.

Rechtsachter

Linksvoor
Rechtsvoor.