De bouw van de 683

De 683, ook wel bekend als de TM13 was een Volkswagen LT met een dubbele cabine en laadbak met daarin een kleine kraan.
De basis voor het model is een LT bus van Wiking (het grijze model) en laadbak wordt gemaakt van een LT met laadbak van Herpa (het oranje model).
Na het demonteren van de beide modellen, blijven er veel losse onderdelen over, die we deels wel en deels niet zullen gaan gebruiken.
Omdat van beide voertuigen uiteindelijk er één voertuig moet ontstaan, zal de zaag gehanteerd moeten worden. Nu kan ik best wel zagen, maar het probleem is om recht te zagen. Zelfs met de bekende Roco zaag lukt het mij om nog een scheve zaagsnede te krijgen. Maar gelukkig is er dan de vijl waarmee het weer enigszins toonbaar en verwerkbaar gemaakt kan worden. De fabrikanten leveren, voor zover ik weet, geen model met een dubbele cabine, dus die moet zelf gemaakt worden. Eën van de achterdeuren van de bus zal gaan dienen als zijdeur van de dubbele cabine. De achterwand van de oranje cabine wordt de achterwand van het model.
De volgende stap is het inkorten van het dak. Goed uitmeten, dat het overblijvende deel aan beide zijden even lang is, anders moet er met de vijl nog het nodige recht gevijld worden.
De achterwand van het Herpa model is smaller dan het Wiking model. Raar, 1:87 is bij de ene fabrikant anders dan bij de andere fabrikant. Daarom wordt de achterwand doormidden gesneden en om de achterwand op maat te krijgen wordt er een stukje Evergreenstrip tussen gelijmd.
De achterdeuren van het busje worden zijwanden en kunnen op hun plaats gelijmd worden, waarna ook de achterwand op zijn plaats gelijmd kan worden. In de linkerzijwand komt de achterdeur zonder handgreep....
En in de rechterzijwand de achterdeur met handgreep.
Voor het chassis is gekozen voor het voormalige Herpa model. Omdat er van het model van Wiking de cabine is gebruikt, moest er ook vandat model de grille gebruikt wordden. Daarom zijn van beide modellen de grille afgezaagd zodat de juiste grille in de juiste cabine geplaatst kan worden.
De laadbak van het voorbeeld is korter dan de laadbak van het model, moet ook deze ingekort worden.
Eenmaal in elkaar gezet ziet het er dan zo uit.
Om het model niet met lege wielkasten te laten staan zijn van het Herpa model delen van de wielkasten afgezaagd en onder aan hat Wiking cabineinterieur gelijmd.
Het model heeft hierna een eerste schilderbeurt gekregen. Zo kan er gekeken worden of er nog onvolkomenheden aan het model zijn, die nog verbeterd moeten worden.
Als de cabine zover klaar is na het plamuren en schuren, kan de cabine geschilderd worden. Voor de witte band erop geschilderd wordt, wordt deze eerst afgeplakt met Tamiya tape.
Van diverse stukjes styreen is de kraan, die achter de cabine in de laadbak staat, nagebouwd.
Als de witte verf droog is kan de tape eraf en kunnen de details geschilderd worden.

Ook de zwaailampen kunnen aangebracht worden.

 

Ook de kraan kan in de laadbak geplaatst worden.
Het wordt tijd om de decals aan te brengen. De decals zijn merendeels zelf gemaakt in paint of gewoon in Word en geprint op decalpaper.
Als laatste wordt er nog een schijnwerper p het dak geplaatst en worden de ramen in de cabine gelijmd.

Het voertuig is nu gereed.

Het model gezien van de achteren.