De bouw van de AS2 Magirus

   

De bouw:

 
De automobielbrandspuit, Magirus type Zaffenhausen is de eerste autospuit die de brandweer kocht. Het model is gebouwd op en model dat afkomstig is van Märklin. Märklin brengt deze voertuigen in sets uit van 3 modellen. 2 ervan zullen worden omgebouwd tot brandweermodellen. De rechtse wordt de Magirus autospuit, de middelste de Magirus autoladder. Het linkse model op de foto is niet afkomstig van de Märklin set, maar is een Roco model dat zal worden omgebouwd tot de Faun autospuit.
Om te beginnen worden de modellen geheel gedomonteerd. Dit gaat niet zonder slag of stoot. Het zijn grotendeels metalen modellen. Van het oorspronkelijke model zullen alleen het chassis, de wielen, de motorhuif en de 'cabine' woden gebruikt.

Bij het model vormen de cabine en de achteropbouw één geheel en is gegoten van een zinklegering. Om de cabine en de achteropbouw van elkaar te scheiden wordt de ijzerzaag erin gezet en wordt het achterste deel vlak voor de achteropbouw afgezaagd. Dit beland in de rommelbak.

De te gebruiken delen zijn hier voor de foto weer even in elkaar gezet. Links de toekomstige autospuit, rechts de autoladder.
De motorhuif staat iets te laag op het chassis. Dit wordt aan de onderzijde opgevuld met een stripje van 1mm dik.

Van kunststof wordt een cabine gemaakt. De wanddikte hiervan is 0,5 mm.

Nadat de oude treeplanken zijn verwijderd worden de kasten, die tussen de treeplanken zitten gemaakt. Het achterspatbord is een strip van 0,5 mm dik en 4 mm breed. Deze strips zijn eerst enkele malen rondom een ronde vijl gerold zodat ze enigzins rond blijven staan. Als de kasten aan de achterzijde gemaakt worden worden de spatborden hieraan vast gemaakt.
Op het cahssis, achter de cabine komt een plaat. Hierop konden de brandweerlieden, als ze met het voertuig uitrukten, de voeten neerzetten. Op deze voetplaat worden de kasten, die tevens als zitbank dienst doen gemonteerd. Achter de achteras zit in de kast op de voetplaat de pomp.
Ook de rugleuning van de zitbanken, annex kasten zijn opbergruimten.

Boven de wielkasten hangt aan weerszijden een slanghaspel.

Aan de voor en achterzijde van de achteropbouw staat een steun voor de houten ladders die met het voertuig meegenomen werden.

Het model begint al aardig vorm te krijgen. Om een beeld te krijgen van de uiteindelijk vorm zijn de ladders en zuigslangen op het voertuig geplaatst.
Een blik op de achterzijde van het model. De opening aan de achterzijde, tussen de kasten achter de achterwielen wordt nog opgevuld.
Nadat ook de voorruit is gemaakt en gemonteerd kan het voertuig geschilderd worden.

Aan de achterzijde van het voertuig hangt een groot slanghaspel. Het gemondteerde model is niet geheel comform het voorbeeld. Dit had een soort fietswielen aan de zijkant. Het gebruikte model is afkomstig uit de rommeldoos en voldoet prima. Fietswielen, met de spaken zijn niet na te maken in 1:87.

De bouw van het model ging eigenlijk best snel. In een week was het model klaar. Of de kleuren helemaal overeenkomen met het voorbeeld weet ik niet. Daarvan zijn alleen zwart-wit foto's beschikbaar. Op internet werden foto's gezocht van vergelijkbare voertuigen. De meesten hiervan hadden dit kleurenschema. Vandaar dat dit ook bij dit model is toegepast.
Het model moest nog voorzien worden van een kentekenplaat. Verder zijn ook bij de kasten achter de achteras nog aansluitingen aangebracht voor de slangen.