AL 5; Magirus Rundhauber
|
De AL 5 een Magirus rundhauber met voorbouwpomp was in dienst van 1953 tot 1976.
|
Het model is gereed gekomen op 1 oktober 2017 | |
Hieronder het bouwverslag | |
De basis voor het model is een Magirus rundhauber autoladder van Wiking. Het model is in 2015 uitgebracht door deze fabrikant. | |
De neus van het model in beeld. hier moet nog een voorbouwpomp aangebracht worden. Ook aan het dak van de cabine moet het e.e.a. gewijzigd worden. | |
Aan de achterzijde moet het haspel verwijderd worden. | |
ook het reservewiel moet verplaatst worden | |
De neus nog even recht van voren gezien. | |
De neus nog even recht van voren gezien. | |
Na het demonteren van het model, worden als eerste de zwaailampen verwijderd. De zwaailampen komen strat voor op de houder van de zuigslangen, die op het cabinedak komen. | |
Het haspel aan de achterzijde kan eenvoudig van het model getrokken worden en dan blijkt, dat er weinig veranderd hoeft te worden aan de achterzijde. | |
De bumper is verwijderd en de voorbouwpomp ligt gereed om gemonteerd te worden. | |
Dit zijn de onderdelen waar de overbrenging en de pomp va gemaakt gaan worden. De afsluiters, die aan deze onderdelen gegoten zaten zijn er al afgesneden. | |
Gemonteerd ziet het er zo uit van de voorkant | |
En van de bovenkant. | |
Van stukjes strip is een bumper gemaakt die voor de voorbouwpomp gemonteerd is. Deze moet nog wel afgewerkt worden, maar eerst moeten de lijmverbindingen goed drogen. Van stukjes ronde staaf is, aan de voorzijde van de pomp een aansluiting van de zuigslang gemaakt. | |
Inmiddels is er een donateur voertuig
gearriveerd. Dit voertuig, een Mercedes Benz van Roco, gaat het
ladderpakket en de draaikrans leveren aan de AL5. Deze komen beter
overeen dan de draaikrans van het Wikingmodel. Met dank aan Alex Tukker voor de tip. |
|
Naast de pomp moeten aan weerszijden nog 2 aansluitingen voor de lagedruk slangen komen. Ik wilde deze maken van stukjes ronde kunststof strip, maar dat zouden dan wel hele kleine stukjes van verschillende maten worden. Op zoek in de onderdelen bakjes, kwam ik opzetstukken tegen, waarvan de beide aalnsuitingen toch wel verdancht veel leken op de te maken afsluiters. De opzetstukken, zijn dus donor geworden van de persaansluitingen van de voorbouwpomp. | |
Na het snijden en vijlen, volgt het vastlijmen man de minuscule onderdelen. | |
Als de lijm uitgehard is kan dit deel in de grondverf gezet worden. | |
De draaikans van de ladder heeft teveel ruimte, in de hoogte en is daardoor erg wankel. Om dit op te lossen is er op de nokjes onder de draaikrans een stukje kunsstof strip gelijmd (zie pijl), waardoor het wiebelen vrijwel is opgeheven. | |
Nadat eerder de zwaailampen verwijderd waren is nu het rek aan de beurt waar de het ladderpakket op rust. Dit is te breed en zal nieuw gemaakt moeten worden. | |
Het model is echt een Duits voertuig, met een grote schijnwerper naast de cabine. Deze was bij de AL5 niet aanwezig en wordt dan ook verwijderd. De gaatjes die na het verwijderen overblijven worden opgevuld met kleine stukjes rond, die, als de lijm droog is, afgesneden worden. | |
Boven de voorruiten van de cabine zit ook bij de autoladder, net als bij de autospuit een lichtgevend bordje met de tekst "Brandweer". Met een stukje strip wordt dit nagebouwd. | |
Nauwelijks te zien, maar aan de voorzijde van de pomp, boven de aansluiting van de zuigslang zitten 2 manometers. Deze zijn met 2 stkjes kunststof rond nagebootst. | |
Naast het ladderpakket, liggen aan weerszijden op het dak de zuigslangen. De rekken hiervoor worden van kunststof stripjes en buisjes gemaakt. | |
En zie daar het resultaat. | |
De rekken voor de zuigbuizen moet dusdanig gepositioneerd worden op het dak, dat het ladderpakket er wel tussen past. Op het dak wordt de breedte van het pakket met 2 potloodlijnen aangegeven, zodat de rekken voor de zuigbuizen ernaast gelijmd kunnen worden. | |
De rekken voor de zuigbuizen zitten op hun plaats. Het ladderpakket is in model korter dan het eigenlijk zou moeten zijn. Dit verlengen is ondienlijk. De rekken voor de zuigbuizen zijn daarom ook iets ingekort om dit zo min mogelijk op te laten vallen. | |
Het ladder pakket moet wel iets aangepast worden. | |
Alleen het binnenste deel van het ladderpakket heeft een recht uiteinde. Alle andere delen hebben een schuine voorzijde. | |
De voorzijde van de zuigslangrekken
zijn dicht gemaakt en er is een zwaailichtsteun aangebracht. Tevens
is de schuine steun tussen het rek en de cabine aangebracht.
|
|
Ook de autoladder, heeft net als de
AS4 een uitstulping boven de voorruiten waarop het woord "Brandweer"
staat. Dit wordt van een stukje strip nagebootst. |
|
Het model van het dragende deel van het ladderpakket heeft 2 ronde gaten. Deze zijn bij de AL5 niet aanwezig en moeten opgevuld worden. Na het uitboren op 2,5 mm wordt er een kunststof staafje ingelijmd. | |
Als de lijm droog is kan het staafje
afgesneden en glad gevlijld worden. Tevens zijn de handwielen aan weerszijden aangebracht. |
|
Het grote zoeklicht komt aan de zijkant van de bok. | |
Op een enkele foto van de AL5 is voor
het ladderpakket een reservewiel te zien. Dit wilde ik ook bij het
model naabouwen. Een wiel uit de rommelkist is daarom uitgeboord,
zodat het beter gelijkend is. Helaas blijkt uiteindelijk het model van de reserveband te groot en past het niet onder het ladderpakket. |
|
Het model is nu zover klaar dat het geschilderd kan worden. | |
Als eerste wordt de cabine onder handen genomen. | |
Alle rode delen zijn geschilderd. | |
De chromen sierlijnen en aluminium delen zijn geschilderd. | |
De grille en zwaailampen zijn gemonteerd en de zuigslangen liggen op hun plaats. | |
Bij het in elkaar zetten van het model
blijkt er 1 koplamp spoorloos verdwenen. Gelukkig is de koplamp heel makkelijk na te maken door een druppel Kristal Klear te laten drogen. Dit spul droogt helder op en kan daarna aan de achterzijde zilverkleurige geschilderd worden. |
|
Nadat alle kleine details zijn aangebracht en ook de kentekenplaten gemonteerd zijn is het model klaar om in de vitrine geplaatst te worden. | |
Ook de andere kant moet natuurlijk op de foto. |