De brandweerkazerne

Hieronder een verslag van de bouw van de brandweerkazerne van Crabbedam. Het model is weer een resin bouwpakket van Tilly Models en is naar voorbeeld van de brandweerkazerne van Maartensdijk.
De doos is al groter dan die van de bakkerij en groenteboer, dus dat betekend een groter gebouw met veel meer onderdelen. Dat houdt dan weer in dat er meer gevijld en geschuurd moet worden om alle gietvliezen te verwijderen. Bij sommige onderdelen zijn de gietdelen die verwijderd moeten worden zo groot dat schuren en vijlen een jaaropgave wordt. Bij die delen werd de zaag ter hand genomen.
En dan na een avond zagen, vijlen schuren en snijden zijn alle onderdelen, en dat zijn er veel, van alle bramen en vliezen ontdaan en kan er gebouwd gaan worden.

De witte plaat is een kunststof plaat. Dit wordt de bodem van de kazerne.

De brandweer Crabbedam heeft de beschikking over een tankautospuit, een schuimblusvoertuig vanwege de brandstoffenhandel in het dorp en een dienstbus. De tankautospuit, hier op de foto is een Mercedes Benz 1017. Dit model uit het Preiser assortiment komt uit de voorraad voertuigen die ik nog heb liggen en is eerder gebruikt bij een inmiddels gesloopte modelbaan. De nieuwe striping op het voertuig zal vervangen worden door de oude witte band.

Bij het passen van het voertuig in de kazerne, bleken de deuropeningen te smal te zijn voor het voertuig.

Een resin bouwpakket kan alleen in elkaar gezet worden met secondenlijm. Iedere andere lijm zal op den duur los laten. Na een uurtje passen en meten en lijmen zijn de buitenmuren van het pand tegen elkaar gelijmd en zijn de contouren van het pand zichtbaar.

Om de deuropeningen te verbreden heb ik de gemetselde pilaren verwijderd. Deze worden vervangen door smallere betonnen pilaren zodat de openingen net iets breder worden.

De betonnen pilaren zijn gemaakt van op elkaar gelijmde kunststof strips. Deze zijn bij elkaar 4x4 mm en zo'n 2mm smaller dan de gemetselde pilaren. Nu passen de voertuigen wel door de deuropeningen.

Van links naar rechts het schuimblusvoertuig, de dienstbus en de tankautospuit. Achter de dienstbus is nog een deur in de achtergevel. Hier achter staat de oude autospuit van het korps. Deze wordt gekoesterd en is nog steeds inzetbaar. Het gaat hier om een Mercedes Benz L319 met een voorbouwpomp.

Het gebouw in volle omvang. De daken liggen er los op. Deze zullen ook afneembaar blijven om altijd bij het interieur te kunnen. Net als alle andere panden zal ook dit pand van een interieur voorzien worden en worden voorzien van verlichting.
Het pand aan de achterzijde. Hier is de uitrijdeur aan de achterzijde te zien.
Nadat het pand in de grondverf is gezet is het geschilderd in een baksteenkleur. Ik heb deze keer gekozen voor verf op waterbasis van Tamiya en de kleur Nato Brown.

 

In de openingen in de toren zouden, volgens de bouwbeschrijving een soort horizontale lamellen met komen, waardoor en een goede ventilatie is in de toren, om de slangen te drogen. De kazerne komt straks op een modelbaan die gesitueerd is in de jaren tachtig. Het drogen van slangen werd toen niet meer gedaan. De lamellen komen daarom niet in de toren en ik heb er voor gekozen deze te vervangen door kozijnen met vensterglas. In de toren komt straks een rode led, waardoor de toren in de avond rood verlicht zal zijn.
Alle vensters in de gevels zijn gevuld met Kristal Klear. Hierdoor zullen de ramen in de kozijnen liggen en niet er achter. De deuren in de uitrukhal die bij de bouwdoos zitten vind ik niet mooi. Ik heb liever deuren waar meer ramen in zitten, waardoor een blik in de hal mogelijk is. In heb voor de deuren de roldeuren van de Dordtse post Oranjepark als voorbeeld genomen. Op de foto is de situatie zichtbaar zoals het model straks op de modelbaan komt de staan. 1 deur open, 1 gesloten en 1 deur die opengaat.
De roldeur aan de achterzijde is gesloten.
Op de modelbaan zal de kazerne worden geplaatst zoals op de foto. De vrijwillige brandweer van Crabbedam is net gealarmeerd. De eerste brandweermensen zijn inmiddels gearriveerd in de kazerne en de chauffeur/pompbediende heeft de TS al buiten gezet. Ook de SB gaat mee met de inzet , de deur bij dit voertuig wordt al geopend.
De chauffeur van de SB stapt in en van de manschappencabine staat de deur open, zodat de manschappen die aan het omkleden zijn snel in kunnen stappen.
Even een blik van boven n de uitrukhal. Onderin staat de SB, daarnaast de oude AS, die wordt gekoesterd binnen het korps en wordt gebuikt bij feesten en partijen. Daarachter staat de dienstbus. Achter de SB en achter de lege plek, waar de TS staat staan de kasten van de brandweermensen waar hun uitrukkleding in hangt. Vanwege de snelheid hebben ze de moeite niet genomen om na de aankleden de deuren van de kasten dicht te doen. Deze kasten zijn zelfbouw en uiteraard weer gemaakt van stukjes Evergreen strips.
Zoals ook bij de bakkerij en de groentewinkel krijgt ook de brandweerkazerne een interieur. Ook op de bovenverdieping. En om ook 's-avonds een goed verlichte uitrukhal te hebben komen er leds in het plafond van deze hal. De gaatjes geven aan waar deze leds moeten komen. Op deze plafondplaat zijn strips gelijmd met openingen ertussen. Hier kunnen de draden van de leds tussendoor geleid worden, naar de opening achterin de kazerne. In deze opening komt de trap naar de bovenverdieping.
Boven op de strips komt weer een plaat die de vloer wordt van de bovenverdieping. Van kunststof plaat worden de wanden gemaakt. Op de foto boven aan het trapgat, met daarnaast een overloop, waar achterin een toilet komt, daarnaast een kantoor van de commandant en daarnaast een vergaderruimte / leslokaal. Onder het leslokaal de grote ruimte, de kantine van de kazerne, met een bar (links tegen de wand van de keuken, een biljarttafel (onderin in de dakkapel) en een tafeltennistafel (aan de voorzijde boven de uitrukdeuren).
Het wordt tijd om de verlichting voor de begane grond aan te gaan brengen. De verlichting is gemaakt van SMD leds. Per led moeten er 2 draadjes aan gesoldeerd worden. Een heel gepriegel, maar oefening baart kunst. Ik heb gekozen voor warm witte leds, zodat het licht niet te fel wordt in de uitruk hal. De verlichting is ingedeeld in twee groepen.
De bedrading word aan de bovenzijde weggeleid naar één hoek waar in de bodem gat zitten waar de bedrading doorheen gaat.
Groep 1 zijn 2 leds. Deze zorgen voor de loopverlichting in de avond/nacht.
Bij een uitruk worden alle leds aangedaan zodat de uitrukgarage goed verlicht is.
Dan kunnen we verder met de bovenverdieping. De wanden zijn van deuren voorzien, geschilderd en van fotó's van incidenten en een korpsfoto voorzien. In de kantine is de bar geschilderd en van een tap voorzien. De tafels en stoelen staan. Het biljart en de tafeltennistafel zijn geschilderd en geplaatst
Ook het instructielokaal / vergaderruimte en het kantoor van de postcommandant zijn ingericht met tafels, stoelen, kasten en een bureau.
Aan de buitengevel zijn 2 armaturen geplaatst om het voorterrein te verlichten in de avond en de nacht. De armaturen zijn afkomstig van Viessmann lantaarnpalen uit de rommelkist
Ook de bovenverdieping wordt voorzien van verlichting. Boven de bar komt een koof waarin 4 gele leds gebouwd zijn. De andere 8 warm witte leds zijn verdeeld over de keuken (2), de kantine (4) en het leslokaal (2). In het kantoor van de postcommandant komt geen verlichting
Ook dit zijn weer vele draadjes, die naar dezelfde ruimte als bij de verlichting van de begane grond geleid moeten worden. Uiteindelijk moet het geheel aan bedrading aangesloten worden op een decoder om alles digitaal aan te kunnen sturen.
Als de verlichting op haar plaats zit is het dak aan de beurt. De aansluiting van de dakkapellen met het schuine dakvlak was nou niet om over naar huis te schrijven. Er zaten behoorlijk wat kieren tussen de beide delen. Ik heb de kieren opgevuld door aan de binnenzijde van de dakkapel een plaatje kunststof te lijmen en de ruimte tussen dit plaatsje en het dakvlak op te vullen met een stukje strip. Onder het raam is aan de binnenzijde een vensterbank gemaakt op de opening te verbergen en te voorkomen dat er licht doorschijnt. Aan de buitenzijde worden de kleine kieren nog opgevuld met 'loodstrips'.
Sorry, ik ben vergeten foto's te maken van de tussenfases voordat het model gereed was. En nu is het klaar. De scheidingen tussen dakpannen en dakkapellen/muren is afgewerkt met 'lood' (aluminiumfolie). De daken zijn dakpanrood geschilderd en 'vervuild'. Op de plaats waar op de voorgevel een steun zat voor de vlaggenmast heb ik een bord gelijmd met daarop de bestemming van het gebouw 'BRANDWEER'.