De geschiedenis van Crabbedam.

Crabbedam, een klein dorpje in de Crabbewaard. Crabbewaard was ooit het landgoed van een landheer, die na zijn dood is begraven in de kerk van Crabbedam. Crabbedam is gebouwd nabij een dam in het riviertje de Crabbe. De dorpskern ligt rond de kerk. De bebouwing bestaat uit kleine huisjes, deels aan elkaar gebouwd en enkele losse panden. Na oprichting van een brandweerkorps kreeg Crabbedam ook een heuse brandweerkazerne achter de kerk.
In 1883 werd door Crabbedam een spoorlijn gelegd en kreeg het dorp ook een station. Vanwege de ligging en het geplande traject naar het volgende dorp in de Crabbewaard werd het spoor in een boog rond het dorp gelegd. Al snel na het aansluiten van Crabbedam op het spoor werden de eerste goederen sporen bij het dorp aangelegd. Er werd een goederenloods gebouwd en na de opkomst van de benzine voertuigen bouwde de kolenhandel een tweetal opslagtanks en ging van kolen over naar brandstofhandel. Tussen de sporen waar eerst de kolenwagens werden gelost is nu een overslaginstallatie gebouwd om de brandstof uit de ketelwagens in de tanks te pompen.
Na de bouw van het station breidde het dorp verder uit voorbij het station. Hier staan voornamelijk vrijstaande woningen met een zogenaamde mansarde kap. Naast deze woningen is in 1193 een nieuwe ambulancepost gebouwd. De ambulance was eerst gestationeerd in de brandweerkazerne, maar de uitrit uit deze garage was erg krap, het aantal uitrukken nam toe, wat weer, met name in de nacht voor overlast zorgde bij de omwonenden. In de nieuwe post kunnen 3 ambulances gestationeerd worden, maar doorgaans staan er 2 ambulances.
Het spoor door de Crabbewaard is niet geëlektrificeerd. Er rijden dus dieseltreinen. De plannen zijn er wel, maar geldgebrek is de reden dat elektrificatie steeds weer is uitgesteld. De dienst wordt uitgevoerd met plan U treinstellen.