Geschiedenis
Station Dordrecht Zuid werd geopend in 1973. Het station werd voorzien een sextant gebouw dat ontworpen werd door ing Douma en veel werd toegepast bij voorstadshalten. Station Dordrecht Zuid is ook niet meer dan een halte gelegen aan de lijn Dordrecht - Lage Zwaluwe. Het station ligt tussen de wijken Crabbehof en Sterrenburg en is gebouwd boven een tunnen tussen deze wijken in het zuiden van Dordrecht. In 2001 is het stationsgebouw gesloopt na het plaatsen van de bekende kaartautomaten. Inmiddels zijn er plannen om het enigzins verpauperde station te sluiten en enkele honderden meters zuidelijker een nieuw station te openen. In het station stoppen in de spits 4 en daarbuiten 2 treinen per uur per richting, de stoptrein Den Haag - Roosendaal v.v en de sneltrein Amsterdam - Breda v.v. Het station ligt in de druk bereden lijn naar Brabant. Dagelijks passeren hier veel goederentreinen naar de zuidelijke provincies, België en Duitsland. Ook het aantal reizigerstreinen dat dit station passeert is aanzienlijk, de intercity's naar Eindhoven/Venlo v.v en Vlissingen v.v, de Internationale trein naar Brussel v.v, de Thalysnaar Parijsv.v, de reeds genoemde sneltrein van en naar Breda en de stoptrein Den Haag - Roosendaal v.v.